17 sytuacji, kiedy należy zrobić Audyt SEO

W czasach Cesarstwa Rzymskiego audytem nazywano porównanie zgodności treści jednego dokumentu z treścią drugiego poprzez ich głośne odczytanie. Miało to zapobiegać błędom powodującym straty majątkowe. Dzisiaj audytem nazywamy bezstronną i kompleksową kontrolę organizacji, przedsiębiorstwa, projektu, czy produktu. Chociaż zmieniły się przedmioty audytów, to cel pozostał niemal niezmieniony. Głównym powodem do przeprowadzenia audytu, jest możliwość wykrycia błędów, które mogłyby później przynieść straty.

W tym artykule przytaczam 17 sytuacji, w których moim zdaniem warto zastanowić się nad przeprowadzeniem Audytu SEO. Zaznaczam, że artykuł ten pisałem z myślą nie o specjalistach SEO, a właścicielach stron i sklepów internetowych. W moim przekonaniu Audyt SEO nie jest zamkniętym i gotowym produktem. Zawsze powinien być przeprowadzany ręcznie, krok po kroku, szczegół po szczególe. Dlatego też zawsze może być dostosowany do konkretnej sytuacji, konkretnych wymagań i udzielenia konkretnej odpowiedzi. Nie musi mieć formy wielostronicowego PDFa. Zwięzła ekspertyza również będzie właściwa, jeśli uda się zawrzeć w niej wyczerpującą odpowiedź na nurtujące Cię pytanie. Oto, w jakich sytuacjach Audyt SEO może pomóc Ci w znalezieniu odpowiedzi i zyskaniu pewności.

Zmiany techniczne i funkcjonalne w obrębie strony

Projektowanie nowej strony lub sklepu internetowego

Gdybyś planował budowę domu, poświęciłbyś wiele czasu i energii na etap planowania. Solidnie przygotowany projekt uwzględniający wiele uwarunkowań poskutkuje powstaniem budowli, która da solidne schronienie Tobie i Twojej rodzinie przez długie dekady. Bez konieczności przeprowadzania dużych i kosztownych remontów.

Załóżmy, że zamiast domu, „stawiasz” nową stronę internetową na potrzeby Twojej firmy, albo otwierasz nowy kanał sprzedaży poprzez sklep internetowy. Uwzględnienie aspektów związanych z SEO już na etapie projektowania serwisu oszczędzi Ci wielu nerwów w późniejszym czasie. Strona, której wszystkie elementy precyzyjnie wpisują się w ustaloną strategię SEO, prędzej pojawi się w wynikach wyszukiwania. Istnieje też duża szansa, że dzięki odpowiedniemu przygotowaniu architektury treści, zagości na topowych pozycjach w Google bez dodatkowych działań pozycjonujących.

Audyt SEO dopiero powstającego projektu strony w największym stopniu jest poświęcony jej budowie. Sprawdzana jest struktura takich elementów jak: treści, nagłówki, adresy URL, oraz czy zostały uwzględnione podstrony kluczowe właściwej prezentacji oferty w Google. Analizie podlega też rozmieszczenie i wypełnienie treścią kategorii i produktów z asortymentu Twojego sklepu.

Duża aktualizacja silnika CMS strony

Większość stron i sklepów internetowych działa na podstawie różnego rodzaju systemów CMS. Jak podaje serwis w3techs.com, w 2020 niekwestionowanym liderem wśród wszystkich systemów CMS był WordPress z ponad 63% udziałem w rynku. Z kolei wśród typowo sprzedażowych systemów prym wiedzie platforma Shopify, a zaraz za nią plasują się Magento, OpenCart i PrestaShop. Wszystkie wymienione platformy są wciąż rozwijane i udoskonalane przez ich twórców. Niestety skutkiem ubocznym wprowadzania dużych, kluczowych modernizacji są aktualizacje, które powodują niemały bałagan w dotychczas sprawnie funkcjonujących serwisach internetowych.

Gdyby problem dotyczył wyłącznie błędów w funkcjonowaniu mało znaczących funkcji, żylibyśmy o niebo spokojniej. Tymczasem tego typu aktualizacje potrafią nieźle namieszać na wielu płaszczyznach, także w elementach kluczowych dla SEO Twojej strony WWW czy sklepu internetowego.

Dlatego po każdej dużej aktualizacji systemów CMS warto przeprowadzić Audyt SEO. Zadaniem audytu w tym przypadku będzie upewnienie się, że wszystkie ważne elementy serwisu internetowego są na swoich miejscach i działają poprawnie. Spośród wielu badanych detali, dla SEO najistotniejsza może okazać się struktura linków (adresów URL). Te potrafią bez ostrzeżenia zmieniać swoją konstrukcję w wyniku aktualizacji. Zanim robot Google zaktualizuje adresy w swoim indeksie, spowodują one wiele błędów typu 404 (strony nie odnaleziono) u użytkowników próbujących odwiedzić serwis z wyników wyszukiwania. Aby temu zapobiec, konieczna może okazać się szybka interwencja programisty lub utworzenie listy odpowiednich przekierowań 301.

Zmiana layoutu strony lub sklepu 

Przychodzi taki moment, gdy postanawiasz odświeżyć nieco wygląd Twojej strony. Po wszystkim okazuje się, że choć nie planowałeś żadnych zmian w zakresie funkcjonowania strony, ta nieoczekiwanie zaczyna spadać z zajmowanych pozycji w Google. Podobnie, jak w przypadku projektowania nowego serwisu od zera, tak i przy wprowadzaniu zmian wizualnych lub funkcjonalnych, niewprawiony w SEO programista może sporo namieszać i nieumyślnie pozbawić Cię miana perfekcyjnie zoptymalizowanego pod SEO sklepu, czy strony. Co mogło się stać? Co mogło pójść nie tak? I najważniejsze. Jak to, do cholery, naprawić?

Odpowiedź na te pytania znajdziesz w Audycie SEO. Wnikliwie przeprowadzony Audyt wskaże Ci precyzyjnie miejsca, w których konieczne są pilne poprawki. Dowiesz się, co zrobić, aby ponownie świecić przykładem innym, konkurencyjnym stronom w TOP10 wyników wyszukiwań.

Zmiana hostingu / migracja na nowy serwer

Zakładając nowy biznes stacjonarny, każdy przedsiębiorca boryka się z problemem znalezienia odpowiedniego lokalu. Rozważając kolejne oferty najmu czy kupna, analizują oni wiele aspektów, takich jak dogodna lokalizacja, dostępność miejsc parkingowych, powierzchnia lokalu, czy najbliższe otoczenie. Wyobraź sobie dwa lokale. Pierwszy jest bardzo schludny, zlokalizowany w centrum miasta, a wokół są przyjazne butiki i kawiarnie. Drugi lokal również jest całkiem elegancki, lecz usytuowany w odrapanej kamienicy o szemranej reputacji, do której sam diabeł boi się zaglądać. Dotychczas korzystałeś z tego pierwszego. Nieświadomy dyskusyjnej renomy nowego miejsca, przenosisz swój biznes do lokalu z drugiego opisu. Nagle okazuje się, że z zapełnionych po brzegi stron kalendarza, ciężko jest Ci uzbierać nawet na koszty administracyjne.

Podobna sytuacja może mieć miejsce w przypadku zmiany „siedziby” Twojej strony internetowej. Fizyczna lokalizacja serwera oraz najbliższe otoczenie strony są jednymi z czynników rankingowych branych pod uwagę przez algorytmy Google przy ocenianiu strony. Jeśli Twój poprzedni hosting cieszył się dobrą reputacją i był zlokalizowany w Polsce, zmiana na serwer zagraniczny, na którym umieszczonych jest wiele szkodliwych stron, może wpłynąć negatywnie na Twoje pozycje. Niepoprawnie zainstalowany certyfikat SSL, błędne ścieżki do grafik lub innych zasobów strony powodujące błędy, czy zmiana struktury linków – to wszystko może nieść ze sobą negatywne skutki i spowodować nieoczekiwane spadki widoczności po migracji na nowy serwer.

Jakość hostingu i otoczenie Twojej strony w sieci są analizowane podczas Audytu SEO. Zatem zlecając go przed rozpoczęciem migracji otrzymasz rzetelny raport o jakości nowego hostingodawcy. Z kolei przeprowadzając Audyt po migracji, zyskasz pewność, że cała migracja przebiegła prawidłowo i nie wpłynie negatywnie na dotychczasowe pozycje strony w Google.

Przywrócenie działania strony / sklepu po infekcji złośliwym oprogramowaniem

Od 2010 roku systematycznie rośnie liczba ataków hakerskich na strony internetowe. Obecnie ofiarą złośliwego oprogramowania pada nawet kilkadziesiąt milionów stron miesięcznie. Hakerzy mogą próbować zainfekować Twoją stronę, by używać jej do rozprzestrzeniania oprogramowania szpiegującego (tzw. malware). Atak może mieć postać umieszczenia na stronie niechcianych treści nakłaniających użytkowników do przejścia na zainfekowane strony. Szkodliwe oprogramowanie może zostać wstrzyknięte do kodu źródłowego strony. Wówczas komputer użytkownika zostaje zainfekowany już chwilę po odwiedzeniu Twojej witryny.

Jedną z konsekwencji ataku hakerskiego jest oznaczenie przez Google Twojej strony jako potencjalnie niebezpiecznej. Google stara się chronić swoich użytkowników przed zagrożeniami, w związku z czym wyświetli automatycznie pełnoekranowy komunikat informujący użytkownika o zagrożeniu. Sytuacja zostanie też odnotowana w Google Search Console.

Naprawa tego problemu polega zatem nie tylko na zdiagnozowaniu i usunięciu zainfekowanego kodu ze strony, ale także zgłoszeniu wyleczenia strony do GSC. Wówczas roboty Google po sprawdzeniu strony stwierdzą, czy zagrożenie już minęło, czy też o czymś jeszcze zapomnieliśmy.

W związku z konsekwencjami takiego wydarzenia warto zaraz po naprawieniu strony przeprowadzić na niej Audyt SEO. Zadaniem Audytu w tym przypadku będzie określenie szkód i wpływu ataku na widoczność strony. Analizie poddane zostaną wszelkie wahania w pozycjach strony, ich zakres oraz możliwości powrotu. Warto również przeanalizować, czy w wyniku ataku nie ucierpiały techniczne elementy strony, jak struktura linków, jakość i ilość treści, czy dostępność poszczególnych podstron. 

Zmiany w obrębie treści strony

Gruntowne przeredagowanie dotychczasowych treści

Twoja strona istnieje w sieci już kilka dobrych lat. W tym czasie prezentowała dokładnie te same treści, stworzone w pierwszych dniach jej istnienia. Były dobre, więc nie było potrzeby ich zmieniać. Jednak sytuacja się zmieniła, firma się rozrosła, niektóre usługi wyszły z oferty, poza tym chcesz, aby teksty pisane przez zaprzyjaźnionego informatyka zostały zastąpione profesjonalnym.

Zlecając Audyt SEO w tej sytuacji, koniecznie zaznacz zamiar zmiany treści. Wówczas Audyt, poza standardowymi elementami, może zostać uzupełniony o szczegółowe wytyczne dla copywritera, który zajmie się przygotowaniem nowych treści.

Audyt SEO to źródło wytycznych dla strategii SEO dedykowanych konkretnemu klientowi. Ich znajomość wielokrotnie podnosi skuteczność tworzonych tekstów oraz ułatwia sam proces pisania. Treści stworzone na podstawie wyników audytu są zdecydowanie lepiej zoptymalizowane pod kątem unikatowych potrzeb danej witryny.
– mówi Urszula Wawrzyn,
copywriter Ulapisze.pl

Takie wytyczne mogą zawierać rekomendacje dotyczące długości poszczególnych tekstów, rodzaju fraz kluczowych, ich nasycenia i rozmieszczenia w tekście, struktury nagłówków, zastosowanych zdjęć i innych składowych.

Wprowadzenie nowych podstron lub bloków tekstu

Ogólna reguła mówi, że treść jest królem (“Content is a king”). Dość często jest ona mylnie interpretowana przez właścicieli stron WWW. Aby oszczędzić czas, popełniają błąd, którego skutki są gorsze niż zupełne nieposiadanie treści. Tworząc nowe podstrony czy bloki treści w swoich serwisach internetowych, wykorzystują treści skopiowane fragmentami lub w całości z innych podstron własnej strony, lub (o zgrozo!) z innych stron znalezionych w sieci. Powoduje to powstanie problemu duplikacji treści – w pierwszym przypadku wewnętrznej, w drugim zewnętrznej. Gdy robot indeksujący wykryje na naszej stronie powtórzone treści, w najlepszym wypadku nie przyniosą one żadnego efektu. Jeśli los nie będzie dla nas tak łaskawy, możemy narazić się nawet na usunięcie naszej strony z wyników wyszukiwania i podjęcie kroków prawnych ze strony pierwotnego właściciela treści.

Audyt SEO obejmuje, poza wspomnianymi wcześniej wytycznymi do stworzenia/przeredagowania treści, także kontrolę unikalności treści występujących na stronie oraz analizę problemu duplikacji wewnętrznej. Zatem otrzymując Audyt SEO, otrzymasz także kompleksowy raport dotyczący jakości treści umieszczonych na Twojej stronie internetowej.

 

Zamów Audyt SEO

Zmiany organizacyjne w przedsiębiorstwie

Zakup lub przejęcie strony www / sklepu po innym właścicielu

Biznesy internetowe osiągają najróżniejsze wartości. Od nie do końca udanych koncepcji biznesowych, które nie pokrywają nawet kosztów działalności, po prężnie rozwijające się przedsiębiorstwa generujące setki tysięcy złotych przychodu miesięcznie. Przejmując kierowanie taką firmą, zapewne zdajesz sobie sprawę, że duży odsetek jej wartości stanowi wypracowana niejednokrotnie latami pozycja na rynku. Pozycja, którą marka zawdzięcza między innymi działaniom SEO. I choć dotychczasowy właściciel zapewnia Cię, że „jest świetnie”, to skąd zyskasz pewność, że skórka jest warta wyprawki?

Ponownie z pomocą przyjdzie (zaskoczenie!) rzetelnie wykonany Audyt SEO. Kompleksowa analiza widoczności strony w Google, profil i jakość linkowania, poziom optymalizacji elementów strony WWW będzie jak fachowa opinia dobrego mechanika, którego poprosisz o pomoc w zakupie używanego auta. Poznasz nie tylko faktyczną wartość biznesu, ale także zauważysz obszary wymagające wartych zaplanowania inwestycji. Na podstawie audytu będziesz mógł także sprawdzić efektywność dotychczasowych działań SEO. Być może warto będzie zrewidować założenia strategii realizowanej przez agencję lub zatrudnić dodatkową osobę na stanowisko specjalisty SEO.

Dodanie nowej kategorii produktów lub nowej usługi

Przedsiębiorstwa są stale żyjącymi organizmami, które ewoluują. Na przestrzeni życia firmy nieuchronne są wielokrotne zmiany w ofercie. Sklepy poszerzają swój asortyment o nowe grupy towarowe. Firmy usługowe czy produkcyjne utrzymują przewagę konkurencyjną dzięki stale rozwijanym kompetencjom i parkom maszynowym. Jednak aby wdrożenie zmian w ofercie przyniosło oczekiwane rezultaty, konieczne jest potraktowanie go jako warty zaplanowania i przemyślenia proces, a nie działanie pod wpływem impulsu. Od zagadnień logistycznych i kadrowych, przez finansowe, aż po… marketingowe.

Audyt SEO poprzedzający wprowadzenie do asortymentu nowego towaru, czy wdrożenie nowej usługi, pomoże ustalić właściwy sposób jej promowania w Google. Kompleksowa analiza SEO obejmie wówczas wytyczne dotyczące zmian w architekturze strony, poprawnego skomponowania treści promujących, a także rodzajów i sposobu podejmowania działań pozycjonujących.

Usunięcie kategorii produktów lub usługi

Choć sytuacja, w której zmiana oferty polega na usunięciu jednego z jej elementów, jest zbliżona do poprzedniej, w której taki element dodawaliśmy, pozwoliłem sobie opisać ją jako osobne zagadnienie. Zrobiłem to z uwagi na różnicę w możliwych konsekwencjach, których można uniknąć dzięki Audytowi SEO.

Usuwając ze sklepowej półki pewien towar bez ostrzeżenia, obsługa sklepu może liczyć na dziesiątki zdezorientowanych min swoich klientów. Podobna sytuacja ma miejsce w przypadku usunięcia ze strony treści, które są w indeksie Google i przyciągają ruch organiczny (z wyszukiwarki). Minie od kilku dni do nawet kilku miesięcy, zanim roboty Google zauważą brak strony. W tym czasie naszą stronę będą odwiedzały osoby poszukujące usuniętego przez nas towaru czy usługi, napotykając na stronę błędu 404 (strona nie istnieje). Odbije się to również negatywnie na ogólnej kondycji SEO całej strony www, czy sklepu.

Audyt SEO towarzyszący decyzji o rezygnacji z usługi czy grupy produktowej pozwoli uniknąć powyższej sytuacji. Określone zostaną m.in. adresy URL, których dotkną zmiany organizacyjne oraz konieczne do wykonania przekierowania. Jednym z tematów Audytu będzie także analiza, czy powstały wskutek zmian ubytek treści będzie miał wpływ na ogólną sytuację strony. Jeśli okaże się, że usuwane treści są dla strony kluczowe, Audyt wskaże rozwiązania pozwalające uniknąć spadków widoczności.

Zmiana organizacji struktury treści (nawigacji)

Zdarzają się również sytuacje, gdy zmiany na stronie/sklepie nie mają związku ani z dodaniem, ani usunięciem elementu oferty, lecz jej przeorganizowaniem. Zarówno drobne modyfikacje, polegające na przeniesieniu produktu z jednej kategorii do drugiej, jak i duże zmiany w organizacji treści strony mogą mieć wpływ na ogólną kondycję strony. Szczególnie gdy opierają się na scalaniu lub dzieleniu dotychczas istniejących struktur.

Choć pozornie tego typu zmiany w ogólnym rozrachunku nie zmieniają zawartości strony (zmienia się tylko struktura), to nie to jest wówczas najistotniejsze. Przy przenoszeniu fragmentów strony, łączeniu ich w jedną całość lub dzieleniu większych partii na mniejsze, powstaje ryzyko naruszenia dotychczasowej struktury linków wewnętrznych. W rezultacie łączymy wszystkie konsekwencje opisane w dwóch powyższych punktach artykułu dotyczących dodawania i usuwania treści. Z jednej strony zderzamy się z potencjalnym brakiem optymalnego indeksowania nowych treści, co ograniczy ich widoczność w Google. Z drugiej, tracimy ruch organiczny pozyskany dzięki naszej dotychczasowej pracy optymalizacyjnej.

Konkludując. Wszelkie duże zmiany organizacyjne w obrębie sklepu lub strony internetowej powinieneś poprzedzić zleceniem Audytu SEO. Zyskasz wówczas pewność, że wszelkie działania zostaną wykonane w odpowiedni sposób, a wprowadzone modyfikacje nie odbiją się negatywnym echem na tak sumiennie wypracowanej wartości SEO Twojego serwisu.

Kontrola realizacji strategii SEO

Początek współpracy z nową agencją lub freelancerem SEO

Współpraca z agencją lub freelancerem SEO spędza sen z powiek wielu właścicieli biznesów, których Internet jest istotnym kanałem działania. Wiele mówi się o agencjach, które pobierając niemałe wynagrodzenie, odwdzięczają się pięknymi raportami miesięcznymi… z których nic nie wynika. Krążą słuchy o freelancerach, których najsilniejszą stroną są jakże wysublimowane interpretacje wykresów widoczności przysłaniające fakt, że ich wpływ na opisywane wzrosty był raczej żaden. Co zrobić, aby nie zostać oszukanym? Jak się upewnić, że otrzymywane deklaracje mają pokrycie w rzeczywistości?
Pierwszym krokiem jest świadomość stanu początkowego. Precyzyjna wiedza o stanie widoczności Twojej strony w Google pozwoli Ci z pełnym przekonaniem ocenić, czy współpraca z wykonawcą usług SEO przynosi oczekiwane rezultaty.

Podczas analiz składających się na Audyt SEO skontrolowane zostaną dwa obszary. Pierwszy to wewnętrzna optymalizacja SEO elementów strony internetowej. Poznasz miejsca, które wymagają poprawy, aby poprawić efektywność działań prowadzonych w drugim obszarze, czyli poza stroną. Na drugi obszar składają się wszelkie działania tzw. off-site, czyli m.in. budowanie sieci linków zewnętrznych (link building). W audycie SEO znajdą się informacje dotyczące aktualnego profilu linków zewnętrznych, ich ilości, jakości, dynamiki i możliwych kierunków rozwoju. 

Kontrola działań podejmowanych przez agencję

Drugim krokiem, który warto podejmować, aby nie dać się oszukać przez agencję lub freelancera SEO jest stała kontrola. Bynajmniej, nie namawiam w tym momencie do ciągłego audytowania trwającej współpracy, lecz do przysłowiowego trzymania ręki na pulsie. Dopóki otrzymywane przez nas raporty nie budzą naszych zastrzeżeń, a efekty w postaci stale rosnącego ruchu i sprzedaży są wyraźnie widoczne, nie ma potrzeby podejmowania dalej idących kroków, niż samodzielna analiza raportu. Z czasem, nawet bez specjalistycznej wiedzy w zakresie SEO, a na podstawie różnic w kolejnych raportach będziesz w stanie określić, czy współpraca idzie w dobrym kierunku. Jeśli jednak sytuacja budzi Twoje wątpliwości, a efekty nie są zadowalające – możesz skorzystać z zewnętrznego Audytu SEO.

Jednak jeśli oczekujesz, że Audyt odpowie na Twoje pytanie: „Płacę agencji x zł miesięcznie. Czy efekty są współmierne do kosztów?” to muszę Cię rozczarować. Nikt poza Tobą nie jest w stanie rzetelnie odpowiedzieć na to pytanie (ja na nie nie odpowiadam). Nikt nie zna ustaleń między Tobą a podmiotem wykonującym działania SEO. Nikt nie zna również zakresu współpracy, ani warunków podpisanej umowy. Zdradzanie tych informacji podmiotom trzecim (np. wykonawcy audytu) może z kolei naruszać klauzulę o poufności zawartą w umowie. Osobiście także dla własnego spokoju i zapewnienia 100% bezstronności nie chcę znać tego typu danych, z nazwą firmy włącznie.

Co zatem otrzymasz w Audycie SEO? Istotne w tym przypadku okażą się z pewnością analizy samej przyjętej strategii SEO, słów kluczowych (pod kątem ruchu i konkurencyjności), profilu linków, ich liczebności i jakości. Te czynniki mogą z całą stanowczością posłużyć do oceny jakości działań podejmowanych przez agencję lub freelancera. Przeanalizowana zostanie także struktura strony i poziom jej optymalizacji pod SEO. Dowiesz się zatem, czy są jakieś elementy strony, które mogą ograniczać efektywność działań współpracującego z Tobą podmiotu.

Kontrola własnych poczynań w SEO

”Sam próbuję pozycjonować moją stronę, ale nie wiem, czy robię to dobrze”. Wielu początkujących przedsiębiorców, częściowo z chęci a częściowo z przymusu, stawia siebie w roli człowieka orkiestry. Dość ograniczone środki na start i przeświadczenie, że są w stanie wszystko ogarnąć samodzielnie sprawiają, że właściciel takiego startującego biznesu jest zarówno product managerem, marketingowcem, kadrową, księgową, a na koniec nawet konserwatorem powierzchni płaskich firmy.

Jest to całkiem dobry sposób na zdobycie doświadczenia. Samodzielne zajmowanie się firmą daje możliwość przekonania się, jak dużym organizacyjnie przedsięwzięciem jest nawet niewielki biznes. Jak wielu różnorakich umiejętności i wiedzy wymaga prowadzenie firmy. Jeśli to Ty jesteś specjalistą SEO Twojej firmy i chcesz przekonać się, czy podejmowane przez Ciebie działania są prawidłowe i jak je rozwinąć, Audyt SEO rozwieje Twoje wątpliwości.

Audyt SEO składa się z wielu kompleksowych analiz elementów optymalizacji Twojej strony, od otoczenia sieciowego, przez wydajność, po strukturę strony, treści i UX. Analizie poddawane są też czynniki zewnętrzne, jak widoczność, profil i jakość linków, wzmianki w mediach społecznościowych itp. Decydując się na Audyt SEO, otrzymasz pełny i rzetelny obraz efektów podejmowanych przez Ciebie działań. Dowiesz się, czy to, co robisz, przynosi zamierzone rezultaty, a dołączone wskazówki posłużą jako inspiracja do dalszych kroków.

Występowanie niepokojących objawów

Zauważenie znacznych spadków ruchu organicznego

Twoja strona, czy też sklep rozwijają się dynamicznie. Widoczność stale rośnie, co potwierdzają nie tylko wykresy z Senuto, czy Google Search Console, ale pośrednio także wolumen ruchu organicznego. Sytuacja wydaje się iść zgodnie z planem. Nagle dzieje się coś nieoczekiwanego. Zaczynasz obserwować stopniowy spadek ilości osób, które dotarły na Twoją stronę z wyników wyszukiwania. Jeśli korzystasz z monitoringu pozycji strony, to od kilku lub kilkunastu dni nie widziałeś dodatnich zmian w pozycjach śledzonych fraz. Częściowo wina może leżeć po stronie sezonowości, czyli okresowych wahań zainteresowania i popularności w branżach. Jednak jeśli nic zdaje się nie potwierdzać wpływu sezonowości na obserwowane spadki, czas przeprowadzić gruntowne śledztwo.

Audyt SEO przeprowadzony w takim momencie przez bezstronny podmiot może pomóc w precyzyjnym zdiagnozowaniu problemu. W tej sytuacji szczególnie wnikliwie zostaną przeanalizowane wszelkie zmiany, jakie zostały wprowadzone w obrębie strony oraz ewentualne modyfikacje strategii SEO w czasie poprzedzającym spadki. Zbadana zostanie możliwość negatywnego wpływu tych zmian na kondycję strony w Google. Kolejnymi parametrami wziętymi pod lupę będą także: wspomniana już sezonowość występująca w reprezentowanej przez Ciebie branży oraz wpływ działań konkurencji na pozycję Twojej strony. Potencjalna przyczyna może ukrywać się w najmniej oczekiwanym miejscu, dlatego Audyt SEO w tym przypadku powinien być wykonany maksymalnie dokładnie i szczegółowo.

Brak zmian w widoczności przez dłuższy czas

Budowanie rangi strony w Google to proces długotrwały. Efekty pozycjonowania najczęściej nie są widoczne od razu. Pojawiają się po pewnym czasie i następują sukcesywnie. Jeśli strona dysponuje niewielkim budżetem, a stara się o pozycje w mocno konkurencyjnej branży, na wyraźne efekty można czekać naprawdę długo. Z pewnością jednak pojawią się prędzej czy później. Problem pojawia się w momencie, gdy mimo ciągłego inwestowania w realizację strategii SEO, efekty w postaci jakichkolwiek wzrostów nie pojawiają się przez dłuższy czas. Może to oznaczać konieczność wprowadzenia zmian w obranej strategii. Być może konkurencja okazała się na tyle silna, że założony budżet nie pozwala na stawanie w szranki z dużymi graczami. Być może wymaga jedynie innego doboru fraz kluczowych. Może to być także jeden z symptomów skłaniających nas do podejrzenia, że jesteśmy oszukiwani przez agencję SEO lub współpracującego z nami freelancera. 

Tak jak poprzednio, tak i tym razem Audyt SEO przyniesie odpowiedź na przytoczone wyżej przypuszczenia. Kompleksowy zakres Audytu pozwoli Ci na holistyczne spojrzenie na całą sytuację. Otrzymasz precyzyjną dawkę informacji o faktycznym stanie Twojej strony, o jej dostosowaniu do wymagań i rekomendacji Google oraz o jej widoczności i jakości prowadzonych działań pozycjonujących.

Duże zmiany algorytmów Google

Średnio kilka razy do roku specjaliści z Google wprowadzają zmiany do tzw. algorytmu Google. W innym artykule wspominam o zmianach algorytmu Google, które mają nastąpić w 2021 roku i dotyczą głównie kwestii wydajności stron. Pracownicy największej światowej wyszukiwarki internetowej stale wprowadzają ulepszenia inteligentnych mechanizmów odpowiedzialnych za dostarczenie nam najbardziej precyzyjnych i użytecznych odpowiedzi na stawiane przez nas pytania. Raz na 2-3 lata trafia się naprawdę duża i znacząca aktualizacja, która potrafi potężnie wstrząsnąć pozycjami topowych stron. Historia zna przypadki, gdzie strony dotychczas plasujące się na wysokich pozycjach, w wyniku zmiany w algorytmie i związanej z nim rekalkulacji wartości SEO, spadała w głębokie otchłanie dalekich stron wyników. Najczęściej jednak aktualizacje algorytmów powodują niewielkie, tymczasowe wahnięcia, które po kilku-kilkunastu dniach wracają do normy.

W jaki sposób można zyskać pewność, że odnotowany spadek widoczności faktycznie miał związek z aktualizacją algorytmu, a nie jest wynikiem błędów lub nieuczciwego działania?

Na te pytania również znajdziesz odpowiedź w Audycie SEO. Podobnie jak w poprzednich sytuacjach, tak i tym razem kluczowa jest kompleksowość i szczegółowość audytu. Zbadanie tak wielu czynników pozwoli na precyzyjne dotarcie do źródła problemu. Jeśli faktycznie wynika on z aktualizacji algorytmu Google, z dużą dozą pewności można określić dalszy rozwój wydarzeń. Dowiesz się, jaki jest prognozowany czas potrzebny na ustabilizowanie widoczności oraz czy konieczne jest podjęcie jakichkolwiek działań redukujących potencjalne straty w dotychczasowych pozycjach.

Profilaktycznie – raz na pewien czas

Stare przysłowie mówi, że lepiej zapobiegać niż leczyć. Lekarze zalecają przeprowadzanie regularnych badań, nawet wtedy, gdy czujemy się dobrze. Wczesne wykrycie wszelkich odstępstw od normy umożliwi szybką i właściwą reakcję na zagrożenie. Warto kierować się tą zasadą także w działaniach SEO własnej strony internetowej, czy też sklepu internetowego. Przeprowadzony raz na pewien czas Audyt SEO da pewność, że wszystkie podejmowane przez nas działania, niezależnie czy realizowane samodzielnie, czy poprzez zewnętrznych podwykonawców, idą w dobrym kierunku. Wskazówki zawarte w Audycie mogą być również inspiracją do wprowadzenia ulepszeń, które poprawią efektywność prowadzonych działań. 

Ruch organiczny pochodzący z Google jest istotnym kanałem pozyskiwania leadów i sprzedaży. W znaczącym stopniu wspiera całościowe działania marketingowe każdej firmy, a nierzadko stanowi ich główny trzon. Jako tak istotny element każdego marketing mix działania SEO powinny być stale monitorowane i ulepszane. Bieżąca kontrola stanu widoczności strony i elementów optymalizacji strony wpływa na zwiększenie wydajności i efektywności tych działań, a to z kolei bezpośrednio przekłada się na wzrost wskaźnika ROI (ang. Return of Investment – zwrot z inwestycji) inwestycji w SEO. W dodatku jest to inwestycja długoterminowa, mająca charakter kuli śnieżnej. Im większa efektywność, tym szybciej kula ta ma szansę urosnąć i przynosić wymierne korzyści dla przedsiębiorstwa zapewniając nie tylko bieżące funkcjonowanie, ale i rozwój. A o to przecież chodzi w biznesie.

Zamów Audyt SEO

Udostępnij:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Autor

Paweł Mrozowski
Sprawia, że firmy stają się widoczne i rozpoznawalne, a zdobywanie klientów jest szybkie i skuteczne. Człowiek z wizją i odwagą. Prywatnie wirtualny pilot symulatora samolotu, pasjonat lotnictwa oraz wielbiciel makaronu z oliwkami.
Paweł Mrozowski
Sprawia, że firmy stają się widoczne i rozpoznawalne, a zdobywanie klientów jest szybkie i skuteczne. Człowiek z wizją i odwagą. Prywatnie wirtualny pilot symulatora samolotu, pasjonat lotnictwa oraz wielbiciel makaronu z oliwkami.

Dyskusja

...a może po prostu,
porozmawiajmy!

Jeśli chcesz porozmawiać o pozycjonowaniu Twojej strony, reklamach Google Ads dla Twojej firmy lub po prostu zgubił Ci się telefon i nie wiesz gdzie leży. Zostaw numer, oddzwonię za chwilę.

Jestem aministratorem Twojego numeru telefonu i użyję go do jednorazowego oddzwonienia do Ciebie. Później wpiszę go do umowy albo zapomnę na wieki :-)

×