Nie ma dymu bez ognia, grzmotu bez błyskawicy, a pozycjonowania bez optymalizacji. Tak mawiali starożytni Egipcjanie i tak mawiają obecnie doświadczeni seowcy. Prawda stara jak świat, którą zna każdy, komu pozycjonowanie stron www kojarzy się z czymkolwiek więcej, niż tylko frazesem z ofert przychodzących na firmową skrzynkę mailową. Czy jednak temat optymalizacji zawsze gra pierwsze skrzypce, zanim zostaną podjęte działania pozycjonerskie? O tym za chwilę.
SEOwa przypowieść o bieganiu
Wyobraź sobie, że Pewnego dnia wstajesz i stwierdzasz, że Twoim marzeniem jest osiągnięcie podium w ponad 42-kilometrowym maratonie. Twoja obecna forma prezentuje poziom kanapowej buły, ale marzenie motywuje Cię do działania, więc łapiesz buty i rozpoczynasz treningi. Trenujesz, aby doprowadzić swoje mięśnie do odpowiedniej formy. Ćwiczysz coraz więcej, by poprawić kondycję i wytrzymałość. Po kilkunastu miesiącach bierzesz udział w maratonie i zdobywasz upragnione podium, bo Twoja forma w końcu na to pozwala – jesteś na to gotowy.
Teraz druga sytuacja. Początek ten sam, jednak zamiast treningów, od razu zaczynasz startować w maratonach. Zanim zdążysz osiągnąć formę pozwalającą na osiągnięcie podium, tracisz motywację przez osiąganie odległych miejsc w klasyfikacji, albo – co gorsza – doznajesz kontuzji i przekreślasz wszelkie marzenia o podium.
Optymalizacja SEO – co to takiego?
To teraz symbolika. W przypowieści Ty jesteś Twoją stroną internetową, bieg w maratonie – pozycjonowaniem, a podium symbolizuje topowe pozycje Twojej strony w wynikach wyszukiwania. Domyślasz się, czym w tym wszystkim jest optymalizacja SEO? Intensywnym treningiem – tym, co jest w stanie przygotować Cię do skutecznego osiągnięcia celu. Optymalizacja to zestaw działań, które musisz wykonać, by przygotować stronę do maratonu na wysokie pozycje w Google. Dopilnowanie struktury i treści nagłówków, optymalizacja treści na stronie www pod kątem fraz istotnych dla Twojej działalności, poprawne uzupełnienie metadanych, wypełnienie treścią parametrów alt w obrazkach, zadbanie o odpowiednie parametry techniczne strony – to tylko niektóre działania składające się na optymalizację stron. Dzięki właściwie przeprowadzonej optymalizacji SEO Twoja strona jest w stanie poinformować roboty Googla, o czym właściwie jest, jaką działalność reprezentuje i dlaczego właśnie na niej warto szukać odpowiedzi. Nawet najpiękniejsza strona, z zapierającymi dech w piersi zdjęciami, grafikami i efektami okaże się bezużyteczna, jeśli będzie nieczytelna dla wyszukiwarek i nie pojawi się w wynikach organicznych.
Optymalizacja pomaga również użytkownikom
Obecne standardy narzucone przez Google wymuszają stałe podnoszenie jakości stron umieszczanych w Internecie. Robią to poprzez uprzywilejowane traktowanie witryn, które są user-friendly (czyli przyjazne odwiedzającym je użytkownikom) oraz ograniczanie wyświetlania stron, co do których użyteczności (usability) mają zastrzeżenia. Optymalizacja przyczynia się do polepszenia nie tylko aspektów SEO witryny, ale także jej czytelności, przejrzystości i prostoty użytkowania. Dobrym przykładem jest obowiązek posiadania prawidłowej wersji mobilnej, czy też duża istotność krótkiego czasu ładowania się strony. Jednym słowem Google stoi po stronie użytkownika w batalii o lepsze jutro internetu. Optymalizacja (a raczej jej ogromne znaczenie) jest jednym z jego narzędzi.
Optymalizacja SEO strony www, a pozycjonowanie stron
Najpierw obowiązki, potem przyjemności. Gdyby wszystkie strony i sklepy internetowe były tworzone w myśl tej zasady, a za jeden z obowiązków przyjęlibyśmy właśnie optymalizację, Internet byłby piękniejszy, a wyniki wyszukiwań obfitowały w świetnej jakości strony. Często jednak właściciele stron popełniają błąd i rozpoczynają pozycjonowanie bez poprawnie zoptymalizowanej strony. Żeby lepiej zrozumieć, na czym ten błąd polega przypomnę, że pozycjonowanie stron internetowych to szereg działań nastawionych na podnoszenie wartości strony w oczach robotów Google.
Zautomatyzowane mechanizmy Google zbierają wszelkie informacje na temat witryn, analizują mnóstwo czynników i na ich podstawie podejmują decyzję, która strona powinna znaleźć się w pierwszych wynikach na dane zagadnienie wpisane do wyszukiwarki. Pozycjonowanie w największym stopniu wpływa na doskonalenie tej części czynników, które znajdują się poza obrębem naszej strony (np. ilość i jakość stron linkujących do naszej witryny).
O ile Twoja strona czy sklep mogą być perfekcyjnie pozycjonowane, o tyle przy braku optymalizacji proces ten będzie przypominał ciągnięcie wozu na kwadratowych kołach. Teoretycznie jest to możliwe, jednak niesamowicie ciężkie i mimo wysokiej jakości działań, nie przyniosą one tak dobrych rezultatów, na jakie byłoby je stać.
Małe wielkiego początki
Dlatego Drogi Właścicielu strony internetowej lub sklepu internetowego, jeśli Twoja witryna dopiero rozpoczyna swój żywot i jest na etapie budowy – apeluję! Dopilnuj, aby kwestie optymalizacyjne były dopięte na ostatni guzik. Możesz powierzyć tę kwestię specjalistom – oszczędzisz czas i energię na szukanie informacji i zalecanych rozwiązań oraz będziesz mógł liczyć na sporą dawkę profesjonalnego doświadczenia. Jeśli natomiast posiadasz stronę o dłuższym stażu pamiętaj, że nigdy nie jest za późno na przyjrzenie się jej optymalizacji. Wprowadzenie drobnych, acz znaczących poprawek z pewnością polepszy jakość działań pozycjonujących, a być może także bezpośrednio przełoży się na wzrost pozycji w Google.
Lokalnie (często) wystarczy
Skoro mowa o wzrostach pozycji, warto wspomnieć o niebagatelnym wpływie optymalizacji na pozycjonowanie lokalne strony internetowej. Jeśli prowadzisz działalność o zasięgu lokalnym, profesjonalna optymalizacja powinna być priorytetem, ponieważ często – nawet bez pozycjonowania – wystarczy do osiągnięcia czołowych pozycji na lokalne frazy kluczowe. Z naszego doświadczenia wynika, że w zasięgu są nawet pozycje z TOP-3 (wyżej zazwyczaj są jedynie portale ogłoszeniowe i bazy firm).
Wzorowa optymalizacja pozwoli Ci zaoszczędzić mnóstwo środków, które przeznaczyłbyś na pozycjonowanie, by trafić na widoczne pozycje i być widocznym dla szukających Cię klientów.
Jeśli udało mi się przekonać Cię o ogromnej istotności optymalizacji SEO Twojej strony, ale sam nie chcesz się podejmować tego zadania – zleć je mi. Zoptymalizuję Twoją stronę do granic możliwości! 🙂